Piątkowy relaks – 7 wskazówek odnośnie komunikacji z partnerem w ciąży (i nie tylko)

Piątkowy relaks – 7 wskazówek odnośnie komunikacji z partnerem w ciąży (i nie tylko)

Okres ciąży bywa czasem trudnym dla relacji. Z jednej strony kobiece hormony sprzyjają wybuchowym reakcjom, z drugiej – większość pań w tym czasie chce doświadczać wsparcia, zrozumienia i miłości. Dzisiaj 7 wskazówek o partnerskiej komunikacji w czasie błogosławionym:

  1. Potrzeby przede wszystkim

Pierwszym krokiem w dorosłej komunikacji jest samoobserwacja i zrozumienie swoich własnych potrzeb oraz oczekiań. Tylko wtedy, kiedy wiem co chcę przekazać mogę to zwerbalizować. Emocje są silnie związane z potrzebami – takie odczucia jak żal, gniew, złość twoarzyszą nam wtedy, gdy jakaś potrzeba nie jest zaspokojona. Zanim więc powiesz partnerowi o tym jak się czujesz poszukaj głębiej w sobie. Odpowiedz sobie na pytanie co jest przyczyną tych emocji? Jaka potrzeba za nimi stoi?

  1. Zrozumienie sytuacji

Cóż… gdy hormony buzują czasem ciężko zachować spokój. Ciązowa drażliwość i podatność zmiany nastroju ma z tym wiele wspólnego. Traktuj samą siebie z wyrozumiałością. Zadręczanie się z powodu przedwczorajszego wybuchu wcale nie ułatwia zachowania stanu relaksu i spokoju umysłu. Wręcz przeciwnie. Gdy źle myślisz na swój temat, obwiniasz samą siebie bądź krytykujesz doświadczasz więcej stresu, a to z kolei prosta droga do kolejnej kłótni.

Pamiętaj też, że Twój partner, choć niedoświadcza nierównowagi hormonalnej, jest jednak w wyjątkowym momencie życia. Oczekuje dziecka i mierzy się z własnymi obawami i niepokojami. Również jego poziom stresu jest wysoki. Postaraj się być empatyczna zarówno dla siebie, jak i dla niego.

  1. Przepraszam…

Przeprosiny są prostym i skutecznym sposobem naprawienia zepsutej atmosfery. Przyznanie się do błędu jest dowodem dorosłości oraz dojrzałości.

  1. Wybaczam…

Jeśli druga strona nie potrafi przeprosić czasem można po prostu powiedzieć „wybaczam” – nawet bez przeprosin. Tkwienie w gniewie i złości krzywdzi najbardziej osobę, która te emocje odczuwa. Wybaczenie to ukłon nie tylko w stronę partnera, ale też szacunek do własnych emocji i własnego zdrowia. Stało się coś trudnego, być może nie jesteś gotowy by przyznać się do błędu, być może nawet nie myślisz, że popełniłeś błąd, ale ja jestem gotowa by wybaczyć.

  1. Prośba

Gdy po burzy przychodzi spokój warto to wykorzystać by raz jeszcze odnieść się do potrzeb. To dobry moment by jasno i konkretnie poprosić partnera o pomoc w realizowaniu niektórych z nich. To cenna lekcja na przyszłość i prewencja przed kolejnymi wybuchami.

  1. Wsparcie społeczne

Czasem staramy się rozmawiać głównie z partnerem… ale nie wszyscy ludzie lubią taki układ. Niektórzy czują się przytłoczeni nadmiarem spraw, informacji czy wymagań. Wsparcie społeczne, czyli rozmowa z kimś innym, może dać Ci nową perspektywę na całe trudne wydarzenie.

  1. Nieidealnie też jest ok.

Pamiętaj też, że nie ma pary ludzi, która się czasem nie kłóci. Dobra kłótnia jest potrzebna dla związku, wyzwala w nas nowe pokłądy energii do działania, otwiera kolejne drzwi, stwarza konieczność konfrontacji z nowymi zagadnieniami. Idealne związki to iluzja. Nieidealnie też jest ok.

Related posts

Visit Us On FacebookVisit Us On PinterestVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram