Piątkowy relaks dla kobiet w ciąży (i młodych mam)

Piątkowy relaks dla kobiet w ciąży (i młodych mam)

Znam wiele kobiet w ciąży i młodych mam. Całkiem sporej grupie pomagałam się przygotować do tego nowego etapu w życiu. Jednak bez względu na to czy kobieta stawała się mamą po raz pierwszy, czy też rodziła kolejne dziecko okres wczesnego macierzyństwa zwykle dostarcza każdej z nas sporej dozy lęku, stresu i niepokoju.

Stan ten psychologicznie można nazwać dysonansem poznawczym. Za Wikipedią dysonans poznawczy to „stan nieprzyjemnego napięcia psychicznego, pojawiający się u danej osoby wtedy, gdy jednocześnie występują dwa elementy poznawcze (np. myśli i sądy), które są niezgodne ze sobą. Dysonans może pojawić się także wtedy, gdy zachowania nie są zgodne z postawami. Stan dysonansu wywołuje napięcie motywacyjne i związane z nim zabiegi, mające na celu zredukowanie lub złagodzenie napięcia.”

Warto pamiętać, że w samym odczuwaniu dysonansu nie ma nic złego. Jest to naturalny proces adaptacyjny do nowej sytuacji. Okres konfrontacji wyobrażeń z rzeczywistością. Również fakt, że doświadczamy dysonansu nie znaczy, że radzimy sobie źle, nie dajemy rady czy nie jesteśmy odpowiednie do danej roli. Dysonans oznacza tylko tyle, że pojawiła się pewna ZMIANA.

JAK SOBIE RADZIĆ Z TYM NIEPRZYJEMNYM ODCZUCIEM

Jak wiesz im spokojniejsza mama noworodka tym spokojniejsze dziecko… ale z dysonansem nie warto walczyć. Wmawianie sobie, że jest dobrze w chwilach, gdy jest Ci trudno i źle nie ma sensu. Lepiej jest rozumowo podejść d tematu i uświadomić sobie, że odczucia, które posiadasz nie są obiektywne. Odwołanie się do poznania, rozumu, faktów i logiki często pomaga uporządkować obraz świata.

Po drugie proś o pomoc. Okres połogu i wczesnego macierzyństwa jest czasem wyczerpującym na wielu płaszczyznach, dlatego jeśli poczujesz, że z jakimś zagadnieniem sobie nie radzisz bądź, że stan napięcia emocjonalnego i zdenerwowania bądź stresu utrzymuje się zwróć się o poradę do specjalisty.

ĆWICZENIE NA DZIŚ

Poszukaj w swojej przeszłości sytuacji, w których doświadczałaś silnego dysonansu poznawczego. Może przeprowadzałaś się, emigrowałaś bądź zmieniałaś pracę? Zwykle tym sytuacjom towarzyszy duże napięcie związane właśnie z dysonansem poznawczym. Zapisz te sytuacje na kartce a później opisz jak sobie w nich poradziłaś. Dzięki temu zyskasz dowód na to, że umiesz sobie radzić z trudnościami. Będziesz mogła sięgnąć do swoich zapisków w momentach trudnych, które dopiero nadejdą i zmniejszyć dzięki nim swój poziom stresu.

 

 Stresujesz się? Dołącz do naszej grupy relaksacyjnego wsparcia na facebooku – kliknij tutaj.

Zapisz

Related posts

Visit Us On FacebookVisit Us On PinterestVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram